- Szczegóły
- Administrator
W dniach 16.09.-20.09. nauczycielka języka angielskiego Renata Domańska gościła w szkole Mercy Secondary School w Ballymahon w Irlandii.
Było to możliwe dzięki uprzejmości Pani Dyrektor Josephine Donohue, której jeszcze raz serdecznie dziękujemy.
Wizyta odbyła się w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinasowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ „Nasz naUCZYciel - Rozwój kompetencji zawodowych i językowych sukcesem rozwoju szkoły.”
Celem wyjazdu było tak zwane „job shadowing”, czyli bieżące obserwowanie pracy doświadczonych nauczycieli, organizacji szkoły oraz aktywności uczniów na lekcjach. Podczas 5 dni udało się zdobyć wiele ciekawych spostrzeżeń:
Lekcje w szkole Mercy trwają pełną godzinę i dla wszystkich uczniów odbywają się w stałych godzinach – od 9.00 do 15.45 (z wyjątkiem piątku, kiedy ostatnie zajęcia kończą się o 13:15). W tym czasie uczniowie mają lekcje z zakresu różnych przedmiotów. Część z nich jest obowiązkowa, a część dobierana fakultatywnie, wg zainteresowań i potrzeb młodzieży.
Ciekawy jest rozkład przedmiotów – oprócz znanych nam typu matematyka, chemia, biologia, itp. organizowanych jest wiele zajęć praktycznych, np. lekcje gotowania, sztuki, designu, rysunku czy muzyki. W trakcie ich trwania młodzież samodzielnie działa – piecze ciastka, projektuje dekoracje, maluje czy gra na instrumentach.
Aktywność podczas lekcji jest tu zresztą na porządku dziennym – np. uczniowie podczas chemii wykonują w zespołach zadane doświadczenia, podczas zajęć językowych samodzielnie tłumaczą teksty literackie.
W wielu tych aktywnościach, jak i w ich późniejszym ocenianiu przez nauczycieli, pomaga zastosowanie technologii. Wszyscy uczniowie i pedagodzy zaopatrzeni są w tablety, które służą im do błyskawicznego wymieniania się materiałami, a także ułatwiają bieżące prowadzenie notatek i dokumentacji.
Obserwacja codziennych lekcji pozwoliła naszej anglistce poznać ciekawe, nieco odmienne metody pracy. Nauczyciele chętnie dzielili się z nią swoją wiedzą, pomagali, wskazywali interesujące rozwiązania metodyczne. Bardzo zaangażowana i pomocna okazała się także p. dyrektor szkoły, która wspierała, organizowała i dbała o komfort naszej nauczycielki.
Dodatkowo, w trakcie pobytu trwały przygotowania do obchodów stulecia szkoły – szykowano wielką uroczystość z udziałem władz oraz obecnych i byłych pedagogów. Młodzież projektowała i zawieszała dekoracje, szykowała program artystyczny. Była to świetna okazja do poznania życia szkoły, zagłębienia się w jej tradycję.
Dla prowadzącej zajęcia języka angielskiego istotne było także doskonalenie własnych kompetencji językowych. Pięciodniowa całkowita imersja w języku to duże wyzwanie, ale i satysfakcja oraz możliwość samodoskonalenia. Wysoka sprawność językowa nauczyciela z pewnością jest bardzo ważna dla rozwijania kompetencji językowych uczniów.
Czas spędzony w Mercy Secondary School był intensywny i wypełniony cennymi obserwacjami. Takie pobyty mają dużą wartość dla nauczycieli, pomagają poszerzać własne doświadczenia, czerpać cenne wzory i nabywać nowe umiejętności. Wszystkie te elementy bezsprzecznie doskonalą warsztat nauczycielski, co przekłada się na wzbogacenie pracy całej szkoły.
Link do strony internetowej Mercy Secondary School: https://mercyballymahon.ie
Opracowała Renata Domańska