[ O SZKOLE ]

logo LOVII

[ O SZKOLE ]

godło Polski
logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

W grudniu 2022 roku obchodziliśmy 90. rocznicę złamania szyfru Enigmy. 

To był koszmar dla tajnych służb na całym świecie… szyfr Enigmy. Szyfr nie do złamania, który dawał rosnącym w siłę Niemcom wielką przewagę militarną. Kryptoanalitycy kolejnych państw bezradnie rozkładali ręce wobec ilości możliwych kombinacji szyfru…

Dopóki nie pojawiła się idea, by całkowicie zmienić podejście do problemu. Zdarzyło się to w Polsce … 

Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski rozpoczęli prace dla polskiego wywiadu nie zdając sobie sprawy z celu całej operacji.

W ciągu niespełna trzech miesięcy Marian Rejewski odtworzył i przedstawił w postaci równań matematycznych maszynę, której nigdy nie widział, i… złamał szyfr nie do złamania! 

Było to 31 grudnia 1932 roku. Rozpoczęła się nowa era w historii kryptologii…

Kryptografia i kryptoanaliza  to  ważne  dziedziny informatyki. Uczniowie klas: 1H, 2B1, 3A, 3B1, 3B2, 3C, 3D, 3E , 3F i 4H uczestniczyli w szkolnym projekcie związanym z Enigmą.

Wszystkie wymienione klasy obejrzały film dokumentalny, z którego dowiedziały  się co to była Enigma, kiedy powstała, jak wyglądało szyfrowanie za pomocą tej maszyny oraz najważniejsze- kto złamał Enigmę.

W ramach projektu w szkolnej auli odbył się wykład z kryptografii, który poprowadził pracownik Politechniki Wrocławskiej dr Mariusz Olszewski. Tematem wykładu były algorytmy szyfrujące: Szyfr Cezara, Prokokół Diffiego-Hellmana oraz Protokół ElGamala.

Także w ramach projektu  12 uczniów naszej Szkoły wzięło udział w  Ogólnopolskim Konkursie  Łamacze szyfrów. Konkurs odbył się 28 grudnia 2022 roku o godzinie 19.32 

Uczennice klasy 2B1: Aleksandra Widawska, Alicja Pluta oraz Wiktoria Kawa zdobyły wyróżnienie w tym konkursie!

Wszyscy uczniowie wymienionych klas przygotowali prezentacje związane z Enigmą. Oprócz podstawowych informacji związanych z samą maszyną, przedstawili w nich sylwetki wybitnych Polaków, którzy złamali Enigmę, oraz wybrane algorytmy szyfrujące, które zostały omówione na lekcjach informatyki.

Uczniowie z dużym zaangażowaniem pracowali nad projektem!

Poniżej zamieszczam wybrane prace uczniów.

Marta Drewniowska- autorka projektu

 

 

Do góry