[ UCZNIOWIE ]

logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

W lutym b.r. wyjechaliśmy do Narwy w Estonii.

Było to już nasze piąte spotkanie projektowe, gdzie młodzież z 7 krajów partnerskich jak zawsze pracowała w międzynarodowych grupach nad projektem „Say NO to indifference”

Celem projektu jest poszerzenie wiedzy na temat migracji, uczenie tolerancji wobec innych kultur, przełamywanie uprzedzeń i stereotypowego myślenia, które są kreowane przez media.

W sobotę i niedzielę, na początku wymiany, mieliśmy okazję zwiedzić przepiękną stolicę Estonii –Tallin. Tallińskie Stare Miasto zostało wpisane na listę światowego kulturowego dziedzictwa ludzkości UNESCO. Już w Tallinie spotkaliśmy się ze wszystkimi partnerami projektu i wieczorem przyjechaliśmy razem autokarem do Narwy.

Przed każdym spotkaniem projektowym wszystkie szkoły partnerskie otrzymują te same zadania do wykonania, które potem są prezentowane na forum w szkole goszczącej. Tym razem należało nakręcić film z wywiadem z imigrantem lub uchodźcą, wykonać prezentacje multimedialne na temat imigrantów, którzy odnieśli sukces w swoim nowym kraju. Każda ze szkół obchodziła w grudniu ub.r. Międzynarodowy Dzień Migranta i musieliśmy przedstawić filmy lub prezentacje z tej imprezy.

Potem młodzież pracowała przez tydzień w międzynarodowych grupach. Głównym zadaniem naszego spotkania było napisanie scenariusza i nakręcenie wspólnego filmu, na podstawie materiałów wypracowanych przez szkoły partnerskie. Film miał pokazać historię i doświadczenia imigrantów, którzy zintegrowali się ze społecznością lokalną i stali się pełnoprawnymi obywatelami swojego nowego kraju.

Przeprowadzaliśmy w szkole również wywiady z różnymi osobami, które zamieszkały w Estonii. Spotkaliśmy się w ratuszu z przedstawicielem władz miejskich, który opowiedział nam o polityce migracyjnej kraju.

Wizyta w Narwie to nie tylko praca projektowa. Wzięliśmy też udział w imprezie integracyjnej, podziwialiśmy program artystyczny przygotowany przez gospodarzy, graliśmy w kręgle, zwiedziliśmy zamek i twierdzę w Narwie.

Narwa jest miastem, leżącym na granicy z Rosją, nad rzeką Narwą, niedaleko ujścia tej rzeki do Zatoki Fińskiej. Estończycy stanowią tu jedynie 4% mieszkańców. Miasto zamieszkiwane jest przez ludność rosyjskojęzyczną, głównie prze Rosjan. W czasie drugiej wojny światowej było wielokrotnie bombardowane i dziś, to kiedyś barokowe miasto, pozbawione jest niemal zabytków. Można tu zwiedzić jedynie wspomniany już zamek i twierdzę oraz dwa kościoły, luterański i prawosławny.

Podsumowując, tygodniowa wymiana ze szkołą w Narwie pozwoliła nam poznać mało znaną u nas, lecz bogatą kulturę Estonii. Mieszkając u rodzin obserwowaliśmy codzienne życie rosyjskojęzycznych mieszkańców, poznawaliśmy tamtejszą kuchnię, obserwowaliśmy jak funkcjonuje tam szkoła.

Wyjazd ten pozwolił nam przełamać wiele stereotypów, wzbogacić wiedzę, doskonalić umiejętności językowe, poznać nowych ludzi i nawiązać nowe przyjaźnie.

Przed nami jeszcze dwa spotkania projektowe: w Turcji, a potem ostatnie u nas - we Wrocławiu.