[ UCZNIOWIE ]

logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

W dniach 8-14 września 2019 r. wyjechaliśmy do stolicy Estonii – Tallina w ramach projektu Erasmus+  „International  encounter to raise pollution and global warming awareness around the Baltic Sea”.

Uczniowie z czterech krajów byli goszczeni przez swoich rówieśników  z Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium. W projekcie brała także udział młodzież ze szkół z Niemiec, Danii i Litwy.

Po naszym przylocie do Tallina zostaliśmy serdecznie przywitani przez naszych partnerów na lotnisku.

Zauważyłyśmy, że szkoła w Estonii różni się od naszej, są tam klasy od 1-12, uczniowie uczą się w dwóch oddalonych od siebie budynkach i osoby w naszym wieku chodziły do szkoły razem z maluszkami z pierwszej klasy. Szkoła jest placówką dla rosyjskojęzycznej mniejszości narodowej.

Zwiedzanie Tallina rozpoczęliśmy drugiego dnia. Zostaliśmy oprowadzeni po pięknym starym mieście przez uczniów starszych klas. Oglądaliśmy zabytki i gotyckie kościoły.

Udaliśmy się też do Museum of Nature, gdzie oglądaliśmy wypchane trofea zwierząt. Następnie zostały tam przeprowadzone zajęcia, po których mieliśmy okazję zagrać w grę terenową w parku obok starego miasta.

Jednego dnia pojechaliśmy na wycieczkę do Parku Narodowego Lahemaa. Widzieliśmy wiele pięknych miejsc, o których opowiadała nam pani przewodniczka.

W czwartek zostaliśmy zabrani na zwiedzanie Tallinavesi, czyli oczyszczalni ścieków . Po dowiedzeniu się, jak woda zostaje oczyszczona krok po kroku, wróciliśmy na zajęcia w szkole, gdzie robiliśmy grupowe prezentacje.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy bardzo ciekawe Muzeum Morza na Lennusadam. Zobaczyliśmy tam wiele pięknych statków i mogliśmy zagrać w kilka gier w ramach zwiedzania wystawy. Po powrocie do szkoły pokazaliśmy przedstawienie, które przygotowywaliśmy od poniedziałku. Po ceremonii zakończenia mieliśmy kilka godzin przerwy, po której wróciliśmy do szkoły na dyskotekę z uczniami ze starszych klas.

Po zajęciach w szkole często byłyśmy zabierane przez naszych gospodarzy w różne ciekawe miejsca w Tallinie. Spacerowaliśmy nad morzem zatrzymując się czasem w pobliskich kawiarniach.

Miałyśmy okazję poznać tutejszą kulturę i mentalność. Pogoda nie dopisywała, ale mimo tego organizowaliśmy sobie czas na własną rękę. Wraz z innymi partnerami odwiedziliśmy ulicę turystów, gdzie znajdowało się mnóstwo graffiti i ciekawej architektury. Miałyśmy także szansę, by spróbować specjału z Tallina - zupy z łosia.

Tallin to przepiękne, pełne uroku miasto z wieloma wartymi zobaczenia miejscami. Ten wyjazd pozwolił nam na zobaczenie choć części z nich.