- Szczegóły
- Administrator
15 września 2025 r. klasy 3C, 3D oraz grupa klasy 2B miały okazję uczestniczyć w Debacie Oksfordzkiej, która odbyła się w Auli Gmachu Głównego PWr w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.
Historia Debaty Oksfordzkiej na Dolnośląskim Festiwalu Nauki sięga 2011 roku. Hasło tegorocznej Debaty brzmiało: „Królestwo nauki czy bezkrólewie: kogo słuchamy we współczesnym świecie”.
Temat debaty stawiał pytanie o autorytet – czy nauka zachowała swoją dominującą pozycję jako źródło prawdy, czy też utraciła ją w chaosie relatywizmu, populizmu i dezinformacji. Tradycyjnie nauka była postrzegana jako „królestwo” z jasnymi regułami, hierarchią autorytetów i sprawdzonymi metodami dochodzenia do prawdy, opierając się na przekonaniu o poznawalności świata. Dziś, w dobie natłoku informacji, mediów społecznościowych i kryzysu zaufania do instytucji obserwujemy raczej pluralizm autorytetów niż ich jedność. Obok naukowców pojawiają się influencerzy, celebryci i „eksperci YouTube’a”, oferujący proste odpowiedzi na złożone pytania, co prowadzi do „bezkrólewia” – braku uznanej instancji prawdy. Ludzie mogą wybierać nie tylko, co myślą, ale i kto ma prawo mówić, co jest prawdą. W praktyce słuchamy dziś tych, którzy są skuteczni w przekazie, niezależnie od ich wiarygodności. W świecie postprawdy i „alternatywnych faktów” królestwo nauki jest marginalizowane, a uczeni bywają traktowani jako elita oderwana od rzeczywistości. Ich autorytet jest podważany, szczególnie gdy wiedza naukowa stoi w sprzeczności z ideologiami, interesami czy przekonaniami.
Debacie przysłuchiwała się rada mędrców, w której zasiedli rektorzy oraz naukowcy z wrocławskich uczelni.
Koordynatorzy wyjścia:
Anna Pięta, Agnieszka Domaradzka, Paweł Dąbrowa