Wprowadzenie
Biologia i chemia to wasza pasja. Wasza wiedza na temat biologii i chemii jest już całkiem spora, czas dowiedzieć się czegoś o ludziach, którzy mają znaczny wkład w rozwój tych dwóch nauk.
Zostaliście poproszeni o przedstawienie w formie ustnej prezentacji sławnego biologa lub chemika. Wasze opracowanie przedstawicie przed całą grupą.
Zadanie
Zanim stworzycie leksykon, musicie wypełnić kilka zadań, pracując w parach. Oto co należy zrobić:
- za pomocą Internetu wyszukać informacje dotyczące wylosowanej osoby,
- wyselekcjonować informacje potrzebne do stworzenia prezentacji,
- zastanowić się nad formą prezentacji.
Proces
- Dobieracie się w pary, w których będziecie wyszukiwać informacji na temat znanych osobistości z dziedziny biologii i chemii.
- Każda para losuje po jednym nazwisku sławnego biologa i chemika.
- Korzystając z podanych stron internetowych, wyszukujecie informacje dotyczące danych osób, które będą wam potrzebne do przygotowania prezentacji. Czas prezentacji nie powinien przekraczać 10 minut.
- W prezentacji powinny znajdować się odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie były najważniejsze fakty z życia i pracy biologa/chemika?
- Jakie było najważniejsze dzieło jego życia? Wytłumacz.
- Czy została po nim myśl często cytowana?
- W jaki sposób jego osiągnięcie wpłynęło na rozwój tych nauk?
- Jakie ciekawostki z życia uczonych możecie przytoczyć? Czy mieli oni ciekawe osobowości?
- W parach przygotujcie 2-4 pytania dotyczące swojego biologa lub chemika, na które pozostałe grupy będą musiały odpowiedzieć po wysłuchaniu waszej prezentacji ustnej.
- Po zaprezentowaniu przygotowanego przez Was materiału, ustnie zadajecie grupie swoje pytania i uzyskujecie odpowiedzi.
Zasoby
Możesz użyć następujących wyszukiwarek i stron internetowych:
Proponowana lista sławnych biologów i chemików:
Francis Crick/James Watson, Charles Darwin , Alexander Fleming, Alexander von Humboldt, Robert Koch, Luis Pasteur, Maria Skłodowska-Curie, George Cuvier, Albert Einstein, Niels Bohr, Kazimierz Funk, Amadeo Avogadro, Ludwik Hirszfeld.
Wasza praca będzie oceniona zespołowo. Przy ocenianiu pracy będą brane pod uwagę następujące elementy:
|
Minimalne
1 pkt
|
Średnie
2 pkt
|
Dobre
3 pkt
|
Wzorowe
4 pkt
|
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczne ich uporządkowanie) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełna prezentacja (1-2 elem.) |
Poprawnie zrealizowany temat lecz brak odpowiedzi na zasadnicze pytania (3 elem.) |
Brakuje odpowiedzi na jedno, mniej ważne pytanie (4 elem.) |
Wymienione wszystkie wymagane informacje, logicznie uporządkowane (5 elem.) |
1 - 4 |
Ocena materiałów pomocnych przy prezentacji (styl i forma prezentacji) |
Forma prezentacji mało ciekawa, braki i uchybienia, brak rzetelnego przygotowania |
Forma prezentacji poprawna, lecz dosyć schematyczna |
Ciekawa forma prezentacji, dobry, przejrzysty styl, przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób |
Bardzo ciekawa forma i styl prezentacji, przedstawienie informacji w interesujący sposób (np. eksponaty) |
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa, wymowa (ocena języka przekazu) |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna wymowa i intonacja |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo niepoprawna wymowa i intonacja |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe, poprawna wymowa z intonacją |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy, wymowa i intonacja poprawna |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas prezentacji (umiejętność współpracy w parze, zachowanie limitu czasowego)
|
Całkowity brak współpracy, chaos w przekazie, prezentacja zdecydowanie za krótka bądź za długa |
Dominacja jednej osoby, mała kolektywność, prezentacja za krótka bądź za długa |
Dobra współorganizacja pracy przy prezentacji, równomierne rozłożenie „sił”, nieznaczne przekroczenie limitu czasowego |
Bardzo dobra współpraca pary, ciekawy, nie schematyczny podział przy prezentowaniu materiału, widoczne zaangażowanie dwójki uczniów poparte dużą pewnością siebie, zachowanie limitu czasowego |
1 - 4 |
Przekaz ustny (styl, forma wypowiedzi, jej płynność)
|
Prezentacja odczytana z kartki bądź ekranu, za cicho i/lub za szybko, niewyraźnie, brak kontaktu wzrokowego |
Prezentacja w połowie odczytana, za cicho, sporadyczny kontakt wzrokowy |
Sporadyczne posługiwanie się kartką, przekaz dosyć głośny i wyraźny, kontakt wzrokowy |
Głośny, wyraźny przekaz, bez użycia kartki, zachowany kontakt wzrokowy |
1 - 4 |
OCENA |
LICZBA PUNKTÓW |
CELUJĄCA |
20 - 19 |
BARDZO DOBRA |
18 – 17 |
DOBRA |
16 – 15 |
DOSTATECZNA |
14 – 12 |
DOPUSZCZAJĄCA |
11 – 10 |
NIEDOSTATECZNA |
9 – 0 |
Zakończenie
Celem Waszego projektu było wyszukanie informacji na temat znanych biologów i chemików, a następnie zaprezentowanie zebranych informacji w formie ustnej. Po wykonaniu tego zadania oraz odpowiedzeniu na przygotowane przez Was pytania powinniście mieć szerszą wiedzę na temat życia i dokonań najznamienitszych postaci z dziedzin biologii i chemii.