WebQuest jest pojęciem wprowadzonym przez T. March i B. Dodge dla określenia angażującego uczniów działania nastawionego na dociekanie, badanie, w którym wykorzystywany jest Internet, i gdzie większość lub wszystkie informacje pochodzą z Internetu. Metoda ta opiera się na teorii konstruktywizmu i uczy poszukiwania, przetwarzania informacji, umiejętności rozwiązywania problemów, krytycznego i twórczego myślenia, współpracy w zespole.
Rozwija u uczniów umiejętność myślenia problemowego, może być ćwiczeniem grupowym, ale też pełnić rolę zadania indywidualnego. Czas realizacji zadania zbudowanego w oparciu o tę metodę waha się od jednej godziny do ćwiczeń długoterminowych.
- Wprowadzenie – zapoznanie uczniów z tematyką zadania, zarysowanie „akcji”, podział na role (jeśli wymaga tego zadanie), określenie problemu.
- Zadanie – krótki opis rezultatu, jaki uczniowie mają osiągnąć.
- Proces – opis kolejnych kroków uczniów, zasady podziału ról i zadań.
- Zasoby – wykaz źródeł internetowych, ewentualnie wskazówki dotyczące gromadzenie i porządkowania informacji.
- Ewaluacja – kryteria oceny realizowanego zadania.
- Zakończenie – podsumowanie zadania, zachęta do refleksji nad zagadnieniem, którym zajmowali się uczniowie.