Wprowadzenie
Istnieje wiele ziół w Polsce i na świecie, których zastosowanie nie jest wszystkim szeroko znane. Waszym zadaniem będzie przybliżenie niektórych z nich w formie ustnej prezentacji.
Zadanie
Zadanie Wasze będzie polegało na przedstawieniu 3-4 ziół w formie ustnej prezentacji. Możecie wspomóc swoją wypowiedź pomocami w postaci: programu Power-point, stworzonego przez Was zielnika, plakatu, przygotowanej degustacji, zdjęć, fotografii itp.
Wybrane przez Was zioła muszą należeć do określonej, losowo-wybranej kategorii:
- Zioła wykorzystywane w medycynie (medicinal herbs)
- Zioła wykorzystywane w kosmetyce (cosmetic herbs)
- Zioła wykorzystywane w kuchni (culinary herbs)
- Zioła szkodliwe (toxic herbs)
W swojej prezentacji powinniście skupić się na następujących elementach:
- opis rośliny (liście, rozmiary, ewentualnie typ kwiatostanu),
- występowanie, czy powszechnie znana jest w Polsce,
- która część rośliny jest wykorzystywana (np. korzeń, liść, kwiat),
- działanie rośliny i zastosowanie, skutki (jaki ma wpływ na organizm),
- uzasadnienie wyboru i wyrażenie opinii.
Zasoby
Skorzystaj z następujących linków:
http://en.wikipedia.org/wiki/Herb
http://www.realtime.net/anr/herbs.html
Proces
- Dobieracie się w pary, a następnie losujecie jedną z w/w kategorii iół.
- Korzystając z Internetu, wspólnie wybieracie 3-4 zioła z wylosowanej kategorii, a następnie wyszukujecie informacje potrzebne do stworzenia prezentacji.
- Pamiętajcie o zawarciu wszystkich wymaganych elementów.
- Zastanówcie się, jakie dodatkowe pomoce wizualne użyjecie do wzbogacenia Waszej wypowiedzi. Wspólnie je opracujcie.
- Przygotujcie ustną prezentację, której długość nie powinna przekroczyć 5-7 minut.
- Na realizację projektu macie około 2 tygodni.
Ewaluacja
Kryterium |
Minimalne 1 pkt |
Średnie 2 pkt |
Dobre 3 pkt |
Wzorowe 4 pkt |
Pkt |
Zawartość merytoryczna (poziom i jakość informacji, logiczna argumentacja i uzasadnienie wyboru) |
Duża rozbieżność w opracowanym materiale, krótki lub niepełny opis |
Poprawnie zrealizowany temat lecz brak istotnych szczegółów oraz uzasadnienia wyboru ziół |
Realizacja wszystkich wymaganych elementów w dość pobieżny sposób |
Wymienione wszystkie wymagane informacje, obszerne, logiczne i poprawnie merytorycznie sformułowania dotyczące argumentacji i uzasadnienia wyboru |
1 - 4 |
Ogólne wrażenia estetyczne (styl i forma prezentacji) |
Prezentacja mało ciekawa, brak rzetelnego przygotowania |
Prezentacja ciekawa lecz dosyć schematyczna |
Bardzo ciekawa prezentacja, dobry styl, przedstawienie wszystkich informacji w dobrze uporządkowany sposób |
Wzorowa, oryginalna prezentacja, przedstawienie informacji w interesujący sposób (np. eksponaty) |
1 - 4 |
Poprawność gramatyczna, zasób słownictwa, płynność wypowiedzi, wymowa |
Nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, ubogie słownictwo, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna wymowa i intonacja |
Ograniczony zakres struktur gramatycznych, podstawowe słownictwo, błędy językowe, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo niepoprawna wymowa i intonacja |
Dosyć urozmaicone struktury gramatyczne, oraz słownictwo, nieliczne błędy językowe, wypowiedź płynna, poprawna wymowa z intonacją |
Urozmaicone struktury gramatyczne, bogate słownictwo, sporadyczne błędy, wypowiedź płynna, wymowa i intonacja poprawna |
1 - 4 |
Koordynacja działań i zespołowość podczas prezentacji (umiejętność współpracy w parze) |
Całkowity brak współpracy |
Dominacja jednej osoby, mała kolektywność |
Dobra współorganizacja pracy przy prezentacji, równomierne rozłożenie „sił”, widoczne zaangażowanie uczniów w realizację projektu |
Doskonała współpraca pary, widoczne zaangażowanie wszystkich uczniów poparte dużą pewnością siebie |
1 - 4 |
Przekaz ustny |
Prezentacja odczytana z kartki bądź ekranu, cicho, niewyraźnie, brak kontaktu wzrokowego |
Prezentacja w połowie odczytana, za cicho, sporadyczny kontakt wzrokowy |
Sporadyczne posługiwanie się kartką , przekaz dosyć głośny i wyraźny, kontakt wzrokowy |
Głośny, wyraźny przekaz, bez użycia kartki, zachowany kontakt wzrokowy |
1 - 4 |
Wymagane informacje
|
|
Celem Waszego projektu było wyszukanie informacji na temat wybranych ziół, a następnie zaprezentowanie ich w formie ustnej przed całą grupą. Po wykonaniu tego zadania powinniście mieć szerszą wiedzę na temat rodzajów ziół, ich występowania oraz zastosowania. Mamy nadzieję, że nowo zdobyta wiedza zainspiruje Was do dalszych badań i dociekań, a wiosna i zbliżające się wakacje umożliwią Wam odszukanie tych ziół w naturze.
Życzymy powodzenia!