[ UCZNIOWIE ]

logo LOVII

[ UCZNIOWIE ]

godło Polski
logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

Uczniowie klas pierwszych naszego Liceum rozpoczęli w b.r. pracę nad dwuletnim projektem edukacyjnym Erasmus+ „Say NO to indifference”.

PA190171
Celem projektu jest posze­rzenie wiedzy uczniów na temat migracji, problemów uchodźców i imigrantów, uczenie tolerancji wobec innych kultur i religii oraz przełamywanie wielu stereotypów wynikających głównie z niewiedzy.

Biorą w nim udział uczniowie i nauczyciele z 7 krajów. Gdy tworzyliśmy projekt, Europa nie borykała się jeszcze z problemami uchodźców i imigrantów w takiej mierze, jak jest to obecnie.

PA210325
W październiku 2015 odbyło się nasze pierwsze spotkanie projektowe w Niemczech w szkole partnerskiej w Kirchheim unter Teck niedaleko Stuttgartu. Spotkali się tam uczniowie i nauczyciele z Włoch, Turcji, Finlandii, Estonii, Słowacji oraz Niemiec.

Weekend spędziliśmy z rodzinami partnerskimi, a w poniedziałek zaczęła się praca nad projektem. Po oficjalnym przywitaniu przez dyrekcję szkoły każda z grup przedstawiła się i pokazała prezentację multimedialną na temat swojego kraju, regionu i szkoły. Byliśmy zaskoczeni, jak piękne są niektóre nasze kraje partnerskie. PA190150

 

Potem uczniowie pracowali w mię­dzynarodowych grupach porównując fakty i dane statystyczne dotyczące uchodźców i imigrantów w każdym z krajów partnerskich.

PA200238

  

 

 

Każda z grup przedstawiła wyniki swojej pracy na forum.PA200237

 

 

 

Wieczorem znów spotkaliśmy się w szkole, świetnie się bawiąc przy muzyce, różnych grach i zabawach, kosztując potrawy przyniesione przez uczniów szkoły w Kirchheim.

PA200264

 

We wtorek znów pracowaliśmy w międzynarodowych grupach przeprowadzając wy­wiady z uchodźcami i imigrantami.

Byli to młodzi ludzie mieszkający od kilku miesięcy w Niemczech, chcąc uzyskać tam azyl.

PA200260
Oprócz uchodźców z Syrii, Afga­nistanu i Iraku, byli wśród nich też mieszkańcy Gambii, Macedonii czy Kosowa, w których to krajach nie toczy się wojna, lecz ludzie chcą poprawić sobie swój status materialny.

Każdy z nich tęsknił za swoim krajem, rodziną i przyjaciółmi.

Spotkaliśmy się też z młodym pracownikiem socjalnym, który pomagał imigrantom w integrowaniu się w obcym kraju, służąc pomocą, radą i życzliwością.

Na terenie szkoły mieszka w sali gimnastycznej 350 uchodźców. Jesteśmy zaskoczeni ogromem pomocy udzielanej przez Niemcy, bo codziennie trafia do tego kraju 12 tysięcy uchodźców i imigrantów.

PA200306Po południu odwiedziliśmy ośrodek dla uchodźców, mieszczący się w dużym pen­sjo­nacie w okolicznej wsi. Mieszkali tam od 8 miesięcy młodzi mężczyźni z Gambii, licząc na azyl w Niemczech. Wszyscy uczą się języka niemieckiego oraz zwyczajów europej­skich na specjalnych kursach integracyjnych. PA200302

Wszyscy byli zaprzyjaźnieni i uzdolnieni muzycznie. Byliśmy zafascynowani muzyką na bębnach i koncertem, który dla nas przygotowali.

Następny dzień to znów praca projektowa w szkole.

Podzieleni na międzynarodowe grupy tworzyliśmy filmy bez tzw. 'cięcia' z użyciem rąk oraz materiałów samodzielnie przygotowanych. Główne tematy to : 'Ilu jest uchodźców i skąd pochodzą?', 'Jakie warunki mieszkalne czekają na nich w krajach, do których przybywają?', 'Jakie prawa regulują ich sytuację?' itp. Okazało się to świetną zabawą. Mogliśmy sprawdzić swoje umiejętności językowe i artystyczne oraz obudzić swoją kreatywność. Owoce naszych prac oglądaliśmy wszyscy wspólnie, dobrze się bawiąc i wiele się przy tym ucząc.

PA210343
Kolejnym punktem dnia było zwiedzanie miasta. Kirchheim unter Teck to przytulne średniowieczne miasteczko z pięknie odrestaurowanymi zabytkami. 

PA210358Poznawaliśmy go wykonując różne ciekawe zadania.

 

 

 

PA220408

Dwa następne dni pobytu w Niemczech to zwiedzanie. Wizyta w prywatnym Muzeum Historii Naturalnej w Holzmaden była naprawdę fascynująca.

 

PA220420

Okolice Holzmaden obfitują w skamieniałości sprzed 180 mln lat. Oglądaliśmy skamieniałe ichtiozaury, plezjozaury (wodne gady), ryby, latające gady pterozaury, amonity i wiele innych eksponatów pokazujących nam życie na naszej planecie wiele milionów lat temu.

 

Muzeum jest też ważną placówką badawczą znaną na całym świecie.

 

PA220436

 

Po południu zwiedziliśmy fabrykę Mercedesa w Sindelfingen. 

PA220455

 

 

Oglądaliśmy całko­wicie zautomatyzowane hale produkcyjne produkujące luksusowe samochody uwielbiane przez polityków i biznesmenów – Mercedes klasy S. Wizyta w fabryce Daimlera była dla wszystkich ciekawym doświadczeniem.

 

PA230486

 

 W ostatnim dniu pobytu w Niemczech zwiedziliśmy piękne miasteczko Esslingen.

PA230487

 

 

Potem odbyło się spotkanie z wiceburmistrzem miasta w urzędzie powiatowym.

 

PA230529

 

 

Przedstawił nam bardzo ciekawą prezentację multimedialną na temat uchodźców przybywających do powiatu Esslingen. Mieszka ich tu około 8 tysięcy. Przedstawił nam konkretne fakty dotyczące pomocy uchodźcom, problemy z którymi się oni stykają, rozwiązania prawne itp. Na tak małym terenie mieszka więcej uchodźców niż planuje ich przyjąć cała Polska.

PA230540

 


Pojechaliśmy jeszcze do Stuttgartu, aby zwiedzić Daimler Museum. 160 pojazdów pokazuje historię motoryzacji od pierwszego pojazdu po najnowsze modele marki Mercedes-Benz.PA230539

 

 

 

 

W centrum Stuttgartu mieliśmy jeszcze trochę wolnego czasu. Wieczorem ruszyliśmy już w drogę powrotną do Polski.

 

Nasz kilkudniowy wyjazd do Niemiec był dla nas niezapomnianym przeżyciem, okazją do odwiedzenia ciekawego kraju, zawarcia nowych przyjaźni i doskonalenia znajomości języków obcych. Przede wszystkim przełamaliśmy wiele stereotypów i zyska­liśmy nowe doświadczenia.

Więcej zdjęć - tutaj, prezentacja - tutaj.

A oto filmy przygotowane przez międzynarodowe grupy:

grupa 1: 

grupa 2: 


grupa 3: 

grupa 4: 

grupa 5: 

 

 

 

Do góry