- Szczegóły
- Administrator
Sześcioro uczniów naszej szkoły: Aleksandra Cygnarowicz (2a), Maria Kulak (2a), Karol Szubart (2a), Piotr Piwnik (1g), Daria Kursa (3e), Filip Wolniewski (2g) zakwalifikowali się do udziału w międzynarodowym projekcie badawczo – edukacyjnym Filomates.
Projekt upowszechnia wiedzę o głębokich związkach filozofii i matematyki oraz szerzej: humanistyki i nauk ścisłych. Projekt burzy nienaturalne podziały na humanistów i ścisłowców.
W ramach projektu, dniach 6-7 lutego 2016 r. uczniowie pojechali do Warszawy i tam wzięli udział w dwudniowej szkole z filozofii topologicznej oraz w konferencji o tym samym tytule. Kurs prowadzony był w języku angielskim. Pierwszy dzień szkoły złożony był z czterech półtoragodzinnych kursów prowadzonych przez dra Rolanda Zarzyckiego (AMUiA). Dr Zarzycki przedstawił podstawowe pojęcia i techniki topologii.
Drugiego dnia pierwsze dwa kursy poprowadził prof. Thomas Mormann (Uniwersytet Kraju Basków, Hiszpania).
Prowadzący skupił się na relacji między filozofią i topologią oraz wykorzystaniem technik tej drugiej przy rozważaniu zagadnień ontologicznych.
Trzeci kurs, prowadzony przez prof. Achille Varziego (Uniwersytet Columbia, USA), był poświęcona zagadnieniom z zakresu teorii części i teorii brzegów, wprowadzone zostały podstawowe pojęcia mereotopologiczne, omówione zostały m.in. różne teorie tworzenia całości z części.
W czwartym kursie prof. Tomasz Bigaj (Uniwersytet Warszawski) opisał zagadnienie tożsamości i możliwościom rozróżnienia dwóch obiektów.
Natomiast 20 marca 2016 r. uczniowie uczestniczyli w warsztatach pt. „Od funkcji neuronu do zaburzeń psychicznych”. Warsztaty poprowadzili członkowie Akademii Młodych Uczonych i Artystów : dr Dorota Frydecka oraz dr inż. Jarosław Drapała. Warsztaty odbyły się na Wydziale Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.
Dr Dorota Rydecka opowiedziała o objawach schizofrenii, jej przebiegu oraz o przyczynach występowania.
Prowadzący warsztaty prowadzą badania nad deficytami poznawczymi osób chorych na schizofrenię, polegające na analizie przebiegu procesów uczenia się i odejmowania decyzji na podstawie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych, otrzymywanych przez osoby badane podczas gry w grę komputerową.
Analiza kolejnych decyzji podejmowanych przez osoby badane podczas gry, przeprowadzana jest za pomocą obliczeniowych modeli matematycznych z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Dr. inż. Jarosław Drapała przedstawił biologiczne podstawy działania neuronu oraz opowiedział o matematycznym modelu neuronu.
Uczniowie mieli możliwość wykonania symulacji komórek nerwowych na komputerze. Poznali zasady tworzenia modeli komputerowych i symulacji procesów, pisząc samodzielnie proste programy realizujące symulacje populacji osobników i oscylatora tłumionego
W najbliższym czasie planowane są warsztaty teatralne, które przeprowadzone będą przy Filii Wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie.
W międzyczasie uczniowie spotykają się i pod okiemdr Pawła Jarnickiego tłumaczą artykuł z języka angielskiego. Efektem tej pracy ma być publikacja tłumaczeń i wspólnego artykułu.
Opiekunem uczniów jest Marzena Stróżyńska