[ O SZKOLE ]

logo LOVII

[ O SZKOLE ]

godło Polski
logo MEN
logo BIP
logo 50 lat

26 października 2024 roku we Wrocławskim Parku Technologicznym odbyła się IV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUCZYCIELI HUMANISTÓW, zatytułowana:

„Spotkanie polonisty i historyka z prawnikiem i filozofem, a więc jak radzić sobie w rzeczywistości szkolnej i odnaleźć w tym sens”. Pomysłodawczynią tego przedsięwzięcia jest Pani Magdalena Piróg, która tworzy je wraz z Elżbietą Kurowską (LO nr VII), Jolantą Różanowską (LO nr V) i Krzysztofem Omelaniukiem (ZSB). Instytucjami i organizacjami, które zaangażowały się w przygotowanie wydarzenia, są: Stowarzyszenie AMICIS IN EDUCATIONE, Liceum Ogólnokształcące nr V im. gen. Jakuba Jasińskiego, Liceum Ogólnokształcące nr VII im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego Wrocław – Fabryczna.

Konferencja otrzymała patronat honorowy Prezydenta Wrocławia – Jacka Sutryka, Prezes Okręgu Dolnośląskiego ZNP – Mirosławy Chodubskiej, Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Stowarzyszenia Sędziów Polskich IUSTITIA, Okręgowej Rady Adwokackiej we Wrocławiu. Ponadto Okręg Dolnośląski ZNP, Okręgowa Rada Adwokacka we Wrocławiu, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe i Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP w Kielcach udzielili wsparcia finansowego naszemu przedsięwzięciu. Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym przez TVP3 Wrocław, „Głos Nauczycielski” i „Odrę”. Prezenty uczestnikom konferencji przekazało Wydawnictwo Nowa Era.

Dlaczego podjęliśmy decyzję o organizacji czwartej edycji konferencji? U podstaw tego pomysłu leżą istotne, nurtujące nas pytania, na które stale poszukujemy odpowiedzi. Jak uatrakcyjniać lekcje języka polskiego i historii, aby zainteresować nimi uczniów? Jak lepiej korelować treści przedmiotów humanistycznych, aby skuteczniej kształtować umiejętności kluczowe? Jak zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność absolwentów humanistycznych kierunków studiów na rynku pracy? Jak interpretować stale zmieniające się przepisy prawa dotyczące rzeczywistości szkolnej? Dlaczego powinniśmy wprowadzić na stałe edukację prawną i obywatelską do szkół? Jak interesująco łączyć treści filozoficzne z zagadnieniami polonistycznymi i historycznymi, aby w holistyczny sposób kształtować młodego człowieka? Jak uczyć filozofii w szkole, by zarówno nauczyciele, jak i uczniowie dostrzegali w tym sens? – To niełatwe wyzwania współczesnego świata, którym trzeba odważnie stawić czoła.

Aby odnaleźć się, zaistnieć i sprawnie funkcjonować w szybko zmieniającym się świecie, trzeba łączyć wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin życia. Wszechstronne podejście do procesu nauczania – uczenia się stanowi duże – ale interesujące - wyzwanie dla nauczycieli. W trakcie czwartej edycji konferencji chcieliśmy poszukać możliwości i metod, które pozwoliłyby nam lepiej łączyć treści przedmiotów humanistycznych. Debatowaliśmy również nad tym, jak pobudzać motywację wewnętrzną dzieci i młodzieży oraz w jaki sposób rozwijać umiejętności czytania ze zrozumieniem i myślenia krytycznego – tak niezbędne w dzisiejszym świecie.

 

Do góry