W dniach od 16 do 22 września 2018 roku, gościliśmy w naszej szkole 20 uczniów i 10 nauczycieli, którzy przyjechali do nas w ramach projektu Erasmus + ”International encounter to raise pollution and global warming awareness around the Baltic Sea”. W projekt zaangażowani byli uczniowie z pięciu szkół partnerskich z Estonii, Niemiec, Litwy, Danii oraz Polski.
W trakcie projektu przedmiotem badań uczestników była jakość wody w największej rzece przepływającej przez nasze miasto - Odrze oraz uświadamianie stanu wód Morza Bałtyckiego.
Aby bliżej zapoznać się z tematyką wody udaliśmy się do Hydropolis, które stanowi unikalne centrum wiedzy łączące walory edukacyjne z nowoczesną formą wystawienniczą; a co najważniejsze ukazuje temat wody z wielu odkrywczych perspektyw. Kolejną aktywnością mającą zapoznać uczestników projektu z tematem Odry był rejs statkiem, w czasie którego zwiedzaliśmy popularne zabytki naszego miasta z całkowicie innej perspektywy. W celu zapoznania się z fauną i florą naszej rzeki udaliśmy się do zoo, aby tam badać gatunki znajdujące się w Odrarium. Tam też przekonaliśmy się, jak mało zróżnicowana jest nasza rzeka oraz jakie konsekwencje niesie działalność człowieka na zmiany w biosferze Odry.
Trzeciego dnia wymiany nasi goście mieli okazję doświadczyć na własnej skórze piękna i różnorodności Polski. Wtedy też została zorganizowana całodniowa wycieczka w Góry Stołowe, gdzie zdobywaliśmy najwyższy szczyt tego pasma - Szczeliniec Wielki.
W celu popularyzacji naszego regionu zwiedziliśmy również Ogród Japoński, zobaczyliśmy Pergolę, Halę Stulecia, Sky Tower oraz zwiedziliśmy centrum naszego miasta – rynek, uniwersytet i Ostrów Tumski.
Wszystkimi zebranymi danymi, wnioskami i przemyśleniami, dzieliliśmy się na zajęciach odbywających się w ścianach naszego liceum. Analizowaliśmy zebrane wcześniej próbki wody w celu zbadania jej jakości, porównując ją do wód wodociągowych oraz wody mineralnej dostępnej w każdym sklepie.
Pracowaliśmy też nad drugim rozdziałem Fotostory, komiksem z pozytywnymi i negatywnymi bohaterami, którzy dbają lub zatruwają środowisko. Tworzyliśmy swoją własną, edukacyjną historię o walce Cloudy'ego z Shady'm, która miała ilustrować walkę człowieka ze skutkami jego własnego rozwoju i przemysłu.
Wszystkie wymienione zajęcia i aktywności nie dość, że przybliżyły nam ważne tematy związane z naszym środowiskiem, to umożliwiły kontakt z rówieśnikami z innych krajów. Byliśmy w stanie wymieniać się doświadczeniami, doskonalić nasze zdolności językowe, a co najważniejsze - poznawać nowych, ciekawych ludzi, którzy gdyby nie ten projekt, prawdopodobnie na zawsze pozostaliby dla nas nieznajomymi.
Ewa Imielska