Na przełomie maja i czerwca b.r. gościliśmy w naszej szkole 26 uczniów i 11 nauczycieli z Estonii, Niemiec, Finlandii, Słowacji, Turcji i Włoch. Było to ostatnie spotkanie kończące dwuletni projekt Erasmus + „Say NO to indifference” poświęcony problemom dotyczącym migracji. Wcześniej każda szkoła partnerska zorganizowała u siebie takie spotkanie.

Tygodniowy pobyt naszych gości we Wrocławiu rozpoczęliśmy spotkaniem z Prezydentem Wrocławia, panem Rafałem Dutkiewiczem, w Sali Sesyjnej nowego ratusza. Było to sympatyczna wizyta, w czasie której Pan Prezydent odpowiadał na pytania, potem zaś przedstawicielka organizacji CIRS pokazała naszym gościom prezentację na temat stereotypów dotyczących Polski oraz mentalności Polaków. Tego dnia odbyło się też zwiedzanie zabytków i najpiękniejszych miejsc naszego miasta.

Wtorek był pierwszym dniem pobytu naszych gości w szkole. Po oficjalnym powitaniu przez pana dyrektora Leszka Duszyńskiego, programie artystycznym, prezentacjach multimedialnych i zwiedzeniu szkoły rozpoczęliśmy pracę nad projektem. Uczniowie przeprowadzili w grupach 3 wywiady z uczniami, których rodzice mieszkają za granicą. Było to ściśle związane z tematem naszego projektu. Potem spotkaliśmy się z dwoma przedstawicielami Stowarzyszenia Nomada i dyskutowaliśmy na temat różnych spraw związanych z imigrantami i uchodźcami w naszym kraju. Wykonywaliśmy też ulotki na flash mob zaplanowany na piątek. Potem w czasie ulewy w strugach deszczu nasi goście dotarli do Sky Tower, by podziwiać z góry panoramę miasta. Młodzież integrowała się tego dnia grając w kręgle.

Następnego dnia pojechaliśmy na wycieczkę w Góry Stołowe, wszyscy dobrze się bawili wędrując przez Błędne Skały i rezerwat Szczelińca Wielkiego, zwłaszcza że dopisała nam pogoda. Park Narodowy Gór Stołowych ze swoimi formacjami skalnymi z piaskowca ma niepowtarzalny charakter.

W czwartek pracowaliśmy nad projektem wykonując w międzynarodowych grupach plakaty związane z tematyką projektu. Spotkaliśmy się też z przedstawicielami imigrantów i uchodźców. Naszymi gośćmi byli panowie: dr Zijad Abu Saleh - socjolog oraz pan Toni, uchodźca z Syrii, mieszkający i pracujący od kilku miesięcy we Wrocławiu. Było to bardzo ciekawe spotkanie, na którym dowiedzieliśmy się nie tylko o życiu uchodźców w naszym kraju, ale też o nas samych. Nauczyciele mieli tego dnia spotkanie z rektorem Uniwersytetu Wrocławskiego, panem profesorem Adamem Jezierskim. Po południu odwiedziliśmy jeszcze przepiękny o tej porze roku Ogród Japoński i zoo z afrykarium.

W ostatnim dniu naszej wymiany mieliśmy bardzo ciekawe spotkanie z przedstawicielką Stowarzyszenia Open House z Warszawy i wykład oraz prezentację na temat nietolerancji i mowie nienawiści, która jest w ostatnim czasie obecna w naszych mediach. Zwieńczeniem naszego projektu był flash mob, pod hasłem „Say NO to indifference”, który zorganizowaliśmy na wrocławskim Rynku.

Tygodniowy pobyt uczniów i nauczycieli z 6 krajów we Wrocławia był okazją, by pokazać im polską gościnność , naszą bogatą kulturę i piękno przyrody. Celem projektu jest poszerzenie wiedzy na temat

migracji, uczenie tolerancji wobec innych kultur, przełamywanie uprzedzeń i stereotypowego myślenia. Pracując w grupach nad projektem wzbogaciliśmy swoją wiedzę, doskonaląc umiejętności językowe i dobrze się przy tym bawiąc. Nasi gości wyjechali bardzo zadowoleni. Mieszkając u rodzin mogli przekonać się, jak wygląda życie w polskich domach. Wielu z nich było w Polsce po raz pierwszy, ale, jak twierdzą, nie ostatni.